Welke dieren

Alle soorten huisdieren

Dierenkliniek Dallenga staat open voor alle soorten huisdieren. Wij behandelen onder andere honden, katten, konijnen, cavia’s en fretten.
Behandelingen worden met zorg uitgevoerd. Bij inentingen voeren wij altijd een gezondheidscontrole uit en geven advies over uw huisdier.

Konijnen

Wij behandelen veel konijnen, cavia’s en andere knaagdieren. Dat komt mede door onze samenwerking met knaagdierenopvang Snuitje in Wittewierum (Ten Post).

Konijnen zijn gezellige en sociale huisdieren. Juiste voeding (hooi) voldoende beweging en voldoende aandacht zijn eerste vereisten om een konijn gezond te houden. Gebitsproblemen maagdarmstoornissen komen vaak voor. Konijnen tonen pas in een laat stadium dat ze ziek zijn daarom is het erg belangrijk dat de eigenaar het dier goed kent.

Steriliseren/castreren

Wij adviseren konijnen te castreren, juist de vrouwtjes omdat zij nogal eens baarmoeder problemen krijgen (tumoren).

Vaccineren

Verder is het heel verstandig om konijnen te vaccineren tegen myxomatose en VHD voor konijnen dodelijke ziektes. Dit kan op afspraak of op speciale konijnen entspreekuren tegen gereduceerd tarief.

Fretten

Fretten zijn steeds meer in opkomst. Deze leuke onderzoekende diertjes vragen speciale zorg.

Vaccineren

Frettenpups worden op 9 en 14 weken geënt tegen hondeziekte. Volwassen fretten worden jaarlijks geënt. Fretten die naar het buitenland reizen moeten gechipt zijn en ingeënt tegen hondsdolheid (rabies).

Castreren

Wij adviseren om vrouwtjes fretten te castreren(steriliseren). Naarmate ze langer onder invloed van vrouwelijke hormonen staan, is de kans groter dat ze beenmergdepressie ontwikkelen met bloedarmoede als gevolg. Wanneer fretten onder narcose gaan hoeven ze niet langer dan 4 uur van tevoren te vasten.